Showing posts with label TPA. Show all posts
Showing posts with label TPA. Show all posts

Aug 28, 2012

Dental Braces

Kebanyakan pemakai braces atau dalam bahasa ibunda, pendakap gigi, atau dalam bahasa gurauan, gigi besi, mengatakan bahawa pemakaian braces sangat menyakitkan. Dalam hal ini, saya tidak berapa bersetuju dengan pendapat mereka yang mengatakan ianya menyakitkan. Maaflah, keputusan SPM Bahasa Malaysia saya tak berapa cemerlang dulu. Hahaha. Ok now, let's talk about having braces on.



Inilah rupa braces yang sering diperkatakan masyarakat.
Sebenarnya braces ada banyak jenis dan rupa (kepada yang tidak mengetahuinya) seperti Metal Braces, Clear Ceramic Braces, dan Self-Ligating Braces. Normally orang pakai jenis metal sbb harga yg murah dan kelihatan menarik sebab ada getah (ligature) warna warni. So, kalau pakai nampak kacak la kan. Heh. Just like me, I'm wearing Metal Braces.

Ok now, I'm telling you why do I object their opinions yg mengatakan "Oh, pakai braces sakit gilaaa!". Sebenarnya ikut pada orang juga. Ada yg betul2 rasa sakit. Ada yg memang tak rasa sakit. Dan ada yg tak sakit tapi buat2 sakit sebab nak psycho org suruh org tu tak pakai braces sbb dia sorang je nak gigi cantik, orang lain tak boleh. Hahaha. Tak elok camtu la korang. Mana tau diorg betul2 perlu pakai braces sbb susah nak makan atau bercakap. Tak pasal2 tak jadi. Haa. The fact is, siapa yang pandai jaga, insyaALLAH ok je sepanjang pemakaian. Eh, tapi I tak pandai jaga, tak sakit pun. Hmm. Tu kena check balik tu.

Pengalaman atau experience pemakaian braces sangatlah menyeronokkan. Bukan semua orang dapat rasa pakai braces. Ok. Truth is, I tak pernah rasa sakit yang teramat sampai tak boleh tutup mulut, air liur meleleh2, tak boleh makan bagai. Even the first day pakai braces pun dah melantak ayam. Haaa kau! Serious tak tipu ni. Pakai braces pagi. Pastu terus cari McD Chicken Porridge sbb tak breakfast lagi waktu tu. Konon2 ingat sakit la. Makan2 porridge, "ek'elehhh, tak sakit pun. Apa yg diorg ckp sakit bagai???". Pastu lunch, my mom masak Ayam Goreng Masak Kicap. Dengan selamba I melantak. Tapi, ayam tu makan tak bersih la. Still ada isi2 tertinggal sebab mcm awkward sikit. Tak boleh nak gigit betul2. Mcm ada benda mengganggu. Heh. Pejam celik, pejam celik, dah 5 bulan I pakai braces. Fikir2 balik, pengalaman yang paling menyakitkan cuma waktu doctor pasang separator kat celah gigi geraham. Waktu tu takda besi2 lagi. Getah separator tu je. Utk makluman, getah separator tu dipakaikan utk merenggangkan gigi supaya ada ruang utk doctor memasangkan band/ring di gigi geraham. Haa waktu tu je yg sakitnya sampai tak boleh nak makan benda2 keras seperti kacang dan kerepek. Tapi, I melantak jugak kerepek. Kunyah pakai lelangit. Hahaha. Dua minggu jugak la tahan sementara tunggu next appointment. Oh, btw, I punya special case sikit. Doctor pakaikan TPA kat lelangit. Mula2 tu memang amat mengganggu je. Sampai pelat lidah bercakap.




Haa ni lah yang dinamakan TPA. Tak semua pemakai braces akan pakai benda ni. Tujuan benda ni dipakaikan adalah untuk hold gigi geraham yang dicengkam supaya dia tak bergerak. Look nice kan? Try la korang pakai. Mesti korang akan rasa benda tu mcm annoying gila sebab bila makan something like mee or bihun, habis bersidai2 laa kat besi TPA tu. -,-"

Setelah 4 bulan melaram dengan gigi besi ni, doctor memakaikan lagi sepasang band/ring di geraham (bawah) belakang geraham yg telah dipakaikan. Kira ada two pairs of bands/rings la kat gigi bawah. Atas, dia belum pasang lagi kot. Hmm Wait and see. Kemain seronok la. Makin berat mulut I hahaha. Takdelah. So, after almost a month dia pakaikan second pairs of band kat gigi bawah, waktu tu bulan puasa. My classmates ada la buat jamuan berbuka puasa kat rumah our academic lecturer. Sebelum berbuka, "Klak!" berbunyi dalam mulut I. Rupa2nya band/ring yang baru dipasang (sebelah kanan) tercabut. Tak sakit pun. Cuma terasa la band tu longgar. Panic sekejap laa. tapi, still boleh buat muka cool and masuk toilet rumah lecturer tu and pasang balik. Nasib baik wire braces membantu. Hehe. Tapi, even dah pasang balik, still longgar la sebab cement dia dah takda, pecah time tercabut tu. Not my fault. Tu kira nurse cement the band/ring tak betul la tuu. Takpa2. Setiap manusia melakukan kesilapan. Sampai sekarang la band/ring tu longgar sbb my next appointment will be on September.

Hmmm. Malas nak bercerita panjang2, kita pergi kepada FAQ about braces.

FAQ

Q: Does it hurt to wear braces? 
A: For me, it doesn't hurt. Not as what people have told me earlier.

Q: Is it hard to brush you teeth? 
A: It is pretty hard to brush at earlier. Dah lama2, relax je.

Q: How long will you wear braces? 
A: Idk. Ummm. Maybe a year and a half. Or, maybe 2 years. Just until my teeth are fixed.

Q: What color of ligatures have you worn? 
A: Normal; All Blue, Green and Red, Orange and Pink. Powerchain; Green, Purple.

Any question? Tanya je kat comment or FB or Twitter. I'll update with new FAQs. Hehe.

See you guys later!
:)